În căutarea cititorilor celebri.

Un sondaj realizat la începutul anului 2009 arăta faptul că, în România, se citeşte, în medie, o carte de om pe an. Rezultatul cercetării trimitea ţara noastră undeva la coada Europei, în proximitatea Bulgariei şi  în vecinătatea unei nelinişti justificate. Deşi criza economică nu pare să fi afectat vânzarea de carte, interesul românilor pentru practica lecturii este unul înspăimântător de scăzut. Desigur, cauzele care au provocat această depreciere a  obiceiului de a citi pot fi intuite cu uşurinţă.  Cu toate acestea, nu poate fi determinat, încă, modul în care conjugarea lor influenţează diferitele tipuri de cititori – fie că este vorba despre cei care abia deprind plăcerea de a citi, fie că este vorba despre cei care citesc numai literatura de specialitate dedicată profesiei lor, fie că este vorba despre cei înclinaţi să refuze cartea în schimbul altor plăceri cotidiene.

Nu ne-am propus să transformăm România într-o cetate a cititorilor. Asemenea transformări nu vor fi posibile, probabil, niciodată, iar dacă numărul celor pasionaţi de lectură va creşte considerabil, atunci acest lucru se poate întâmpla doar în timp şi prin eforturi personale susţinute de politici instituţionale. Totuşi, dacă vom reuşi, prin această campanie de promovare a lecturii să creştem nivelul lecturii de la „una pe an” la „două pe an”, atunci vom fi reuşit foarte mult.

Acest lucru va semnala faptul că în România a fost consolidată răbdarea de a finaliza un proiect, că a fost ameliorată deprinderea de a fi atent şi de a gândi, că a fost îmbunătăţită disponibilitatea de a asculta şi de a recepta. Suntem convinşi că oamenii vor fi mai fermecători, că vor avea mai mult umor şi că vor fi mai vizibili pentru ceilalţi.

Pentru că  lectura te poate scoate din anonimat, deoarece cărţile îşi transfermă farmecul asupra celor care le parcurg iar plăcerea de a citi poate aduce celebritate.